تبدیل پیش دیابت به دیابت نوع 2 رو به کاهش است

7سپتامبر 2020 - بر اساس مطالعه ی اپیدمیولوژیست های دانشگاه منچستر، در طی دو دهه گذشته تعداد مبتلایان به پیش دیابت که به بیماری آنها به دیابت نوع 2 تبدیل شده است، رو به کاهش نهاده است.

با این حال، دکترRathi Ravindrarajah ، نویسنده ارشد این مقاله می گوید: این تغییرات به تغییر در تعریف پیش دیابت، و همچنین اقدامات پیشگیرانه ی سیستم بهداشت و درمان نسبت داده می شود.

این مطالعه نشان می دهد که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 از پیش دیابت(اخیراً به عنوان هایپرگلیسمی غیر دیابتی یاNDH معرفی شده است)،برای افراد بالای 85 سال بسیار کاهش یافته است.

در این مطالعه که با بودجهNIHR انجام شد، با استفاده از داده های استخراج شده از Clinical Practice Research Datalink ، سرعت ابتلا به دیابت نوع 2 در میان 148363 شرکت کننده ی مبتلا به پیش دیابت، از سال 2000 تا 2015 ، بررسی گردید.

نتایج منتشر شده درBMJ Open ، نشان داد که بین سال های 2000 و 2015 ، قبل از معرفی برنامه پیشگیری از دیابتNHS ، 1.6٪از این افراد پس از یک ماه ، 4.2٪ پس از شش ماه و 20.4٪ پس از چهار سال به بیماری دیابت نوع 2 مبتلا شده اند.

این مطالعه نشان داد که فراوانی تشخیص پیش دیابتبا گذشت زمان بسیار بیشتر شده و از 0.07٪ در سال 2000 به 1.85٪ در سال 2015 رسیده است.

اگرچه موارد پیش دیابتدر حال افزایش است، اما تعداد کمتری از این افراد به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند، با نرخ تبدیل سالانه از 8٪ در سال 2000 به 4٪ در 2014.

برنامه ی NHS rightcare pathway  تخمین می زند که حدود 5 میلیون نفر در انگلیس بهپیش دیابتمبتلا باشند و انجمن دیابت انگلیس تخمین زده بود که در ژانویه 2019 ، 3.9 میلیون نفر در انگلیس به دیابت مبتلا باشند.

افراد مبتلا به پیش دیابت یا NDH، معمولاً بدون علامت هستند اما اغلب از نظر بالینی چاق می باشند. پیش دیابت در بسیاری از آنها به طور تصادفی تشخیص داده می شود و به آنها توصیه های غذایی و سبک زندگی داده می شود. برخی نیز تحت درمان با داروی متفورمین قرار می گیرند که درمان اصلی دیابت نوع 2 است.

دکتر Ravindrarajah ، گفت: نمونه ی مورد مطالعه در تحقیقات ما به اندازه کافی بزرگ است و می تواند آنچه را که در سراسر انگلستان می گذرد، نشان دهد. به طرز جالب توجهی، ارقام ما نشان می دهد که تعداد افراد مبتلا به پیش دیابتکه به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند، در طول این مدت رو به کاهش نهاده است. ما از علت آن مطمئن نیستیم، اما گمان می کنیم این موضوع حاصل ترکیبی از اقدامات پیشگیرانه ی NHS و تغییر تعاریف مربوط به هایپرگلیسمی غیر دیابتی باشد. کاهش نرخ تبدیل، نشان دهنده ی تغییر در تعریف پیش دیابت و محدوده یNDH ، حداقل در انگلیس است. در میان افرادی که اخیراً مبتلا بهNDH  تشخیص داده شده اند، خطر تبدیل این بیماری به دیابت نوع 2 کمتر است. این به دلیل مداخلاتی مانند برنامه پیشگیری از دیابتNHS است که دارای نتایج مهمی بوده است.

وی افزود: هایپرگلیسمی غیر دیابتی، به سطوحی از قند خون اشاره دارد که از حد طبیعی بیشتر اما هنوز از محدوده ی دیابت کمتر باشد. ما امیدواریم این مطالعه سیاست گذاران را تشویق کند تا با تعریف و ثبت دقیق پیش دیابت، که در دهه گذشته چند بار تغییر کرده است، سازگار باشند. ممکن است لازم باشد افرادی که در معرض خطر بیشتری برای تبدیل شدن به دیابت نوع 2 هستند، را در برنامه های پیشگیری از دیابت در اولویت قرار دهند، به ویژه هنگامی که منابع مالی و عملیاتی محدود باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-09-conversion-diabetes-declining.html